Profesinio mokymo programų įgyvendinimas bendraujant su mažomis ir labai mažomis įmonėmis

Šiuo metu vienas iš Zarasų žemės ūkio mokyklos prioritetų – gerinti profesinį mokymą, skatinti mokyklos ir vietos verslininkų glaudų bendradarbiavimą ruošiant įvairių profesijų specialistus. 2013 m. gruodžio mėnesį atsižvelgiant į Zarasų rajono darbdavių išdėstytą specialistų poreikį – logistikos, maisto ruošimo specialistų, kvalifikuotų technikos priežiūros darbuotojų, švenčių organizavimo specialistų – gautas LR Švietimo ir mokslo ministerijos pritarimas dėl naujų profesinio mokymo programų rengimo. Bendradarbiaujant numatyta, kad įmonės dalyvaus rengiant naujas profesinio mokymo programas, sudarys galimybes moksleiviams atlikti praktiką realioje darbo vietoje. Glaudus bendradar-biavimas su darbdaviais rodo tikslesnį specialistų poreikį, mokinius galime parengti pagal konkrečius darbdavių lūkesčius ir padėti jiems sėkmingai įsidarbinti.

Šlyninkos vandens malūnas – tai jau tris šimtmečius gyvuojantis unikalus technikos paveldo statinys su išlikusia autentiška įranga, tai ir maža įmonė, kurioje dirba 12 samdomų darbuotojų vasarą, o žiemą 6. Šlyninkos vandens malūno savininkai Regina ir Stasys Veseliai savo verslą pradėjo prieš penketą metų. Ieškant darbuotojų jiems kilo mintis kreiptis į Zarasų žemės ūkio mokyklą, o ne į darbo biržą, nes buvo reikalingi specialistai. Tuo metu netoliese gyvenanti šios mokyklos absolventė Rima Dorogina, kaimo turizmo organizatoriaus specialybės absolventė, kaip tik gyveno gretimame kaime ir ieškojo vietos atlikti tuo metu gamybinę praktiką. Ta tradicija tęsėsi per daugelį metų – gamybinę praktiką malūne atliko Zarasų žemės ūkio mokyklos mokiniai: Jurgita Merkienė, Arūnas Razmanavičius, Greta Orlauskaitė, Veronika Koroliova. Jurgita Merkienė ir Rima Dorogina, atlikusios praktiką, pasiliko įmonėje dirbti. Rima dirba čia iki šiol. Ji tapo ir latvių režisieriaus Jevgenijaus Kudriašovo sukurto filmo ,,Malūnas“ heroje.
Apeigų ir švenčių organizatoriaus specialybės mokosi ir jau minėta Rima Dorogina, nes ji nori pagilinti savo žinias: ,,Mano tikslas – ne tik priimti svečius, juos aptarnauti, bet ir pasiruošti priėmimui, parengti programą. Dar reikalingos ekonomikos, marketingo žinios. Taigi nusprendžiau įsigyti dar vieną specialybę. Jau teko būti šventės vedėja mokykloje, prisidėti prie scenarijaus rašymo. Labiausiai patinka apeigų ir švenčių planavimo, kultūros istorijos, režisūros, scenarijaus rašymo discip-linos – juk turi žinoti ir šventės esmę, jos istoriją.“
Šiuo metu malūne darbuojasi ir Gabrielė Čiškauskaitė, virėjo specialybės trečiakursė. Paprašyta pasidalyti mintimis apie darbą ir įgytą patirtį, Gabrielė kalbėjo: ,,Pradėjus dirbti šiame darbe įgavau patirties dirbant komandoje, bendraujant su žmonėmis. Man pravers ateityje įgyta praktika aptarnaujant klientus, nes tai viena iš virėjo specialybės disciplinų. Itin daug išmokau gaminti patiekalų iš miltų, susipažinau su senovinėmis receptūromis. Mokykloje mus mokė, kaip susitvarkyti darbo vietą, o čia šios žinios tapo įgūdžiu, nes dirbti sparčiai gali tik tada, kai darbo vieta yra tvarkinga. Čia dirbdama, kai Regina mane vasarą paskyrė pamainos vyriausia, kai tapau atsakinga už dienos veiklą, supratau, kad ateityje galėčiau ne tik aptarnauti klientus, bet ir dirbti organizacinį darbą, kuris man labai patinka, nes skatina bendrauti, susipažinti su naujais žmonėmis. Man itin patinka tokia veikla, kur vyksta veiksmas, nemėgstu sėdėti vienoje vietoje: šiemet dalyvavome šventėje ,,Vasaknų fiesta“, Aukštaitijos bendruomenių sąskrydis. Man patikėta atsakomybė įkvėpė pasitikėjimo savimi. Manau, ateityje man labiausiai pravers bendravimo su lankytojais įgūdžiai.“
Gabrielei pritarė ir Šlyninkos vandens malūno šeimininkė Regina: ,,Mažose įmonėse svarbus žmogaus universalumas, nes darbuotojas turi būti ne siauros srities specialistas, o gebėti imtis atsakomybės už keletą veiklų. Visų specialybių žmonės čia dirbdami turi įgauti gido žinių, nes mes – turistinio krašto žmonės. Atvykęs turistas neieško atsakingo žmogaus, jei jam įdomu, jis klausia darbuotojo, nesvarbu, kur jis dirba, ar virtuvėje, ar kitur. Svarbu mokėti kalbas – rusų, anglų, atsakyti besido-minčiam jam suprantama kalba. Virėjas šiandien taip turi būti komunikabilus, nes dažnai gamina patiekalą dalyvaujant svečiams, todėl yra klausimų, pagal kokias tradicijas gamina.“
Edita Andrijauskaitė, Zarasų žemės ūkio mokyklos dešimtos klasės mokinė, šią vasarą taip pat dirbo Šlyninkų vandens malūne. Mergaitė vienuoliktoje klasėje ketino pasirinkti virėjos specialybę, bet dirbdama malūne persigalvojo, nes organizuoti, bendrauti su klientais jai sekasi kur kas geriau nei gaminti. „Pradėjus dirbti Šlyninkos vandens malūne prireikė šeimininkės įgūdžių, kaip kepti duoną, nežinojau net paprasčiausių dalykų. Planavau stoti į virėjos specialybę, bet pagalvojau, kad dabar rinkčiausi turizmą, kad mokėčiau labiau bendrauti su žmonėmis, tokie įgūdžiai man praverstų. Ateityje galvoju studijuoti specialybę, kuri susijusi su bendravimu su žmonėmis. Pradėjus dirbti čia, mano nuomonė apie ateities planus pakito. Po šitos vasaros pasikeičiau, nes ugdžiau ištvermę, kantrybę, išmokau rusų kalbos, pasikeitė mano valgio gaminimo ypatumai, susipažinau su sveikos gyvensenos principais, kuriais vadovaujuosi ir šiandien.“
Oksana, buvusi mūsų mokyklos mokinė, sakė, kad darbuotojo universalumas jai buvo nauja patirtis, todėl dabar čia padirbėjusi jaučiasi daug išmokusi: ,,Dabar žinau, kad darbas tokioje įmonėje – tai komandinis darbas: kai baigiu savąjį, turiu padėti kitam, kad viskas vyktų sklandžiai.“
Bendradarbiavimas tarp Zarasų žemės ūkio mokyklos ir Šlyninkos vandens malūno – tai ir bendros šventės. Šiuo metu malūnas yra tapęs traukos vieta – čia vyksta edukacinės programos, rengiamos kalendorinės šventės.
2010 metais mokyklos atstovai atvyko į gegužės mėnesį vykstančią, dabar jau tradicine tapusią, Cibulinės šventę. Mokyklos mokinės atsivežė audimo stakles, jaunuoliai – medžio pjaustinius. Mokinai ne tik rodė darbo procesą, bet ir eksponavo gaminius. Mokyklos mokiniai ir mokytojai kartu su malūno bendruomene ne vieną kartą atstovavo Zarasų savivaldybę Derliaus, Užgavėnių šventėse, mokėsi gaminti Užgavėnių kaukes. Mūsų mokyklos mokiniai dalyvavo ir Adventinėje popietėje, kartu dainavo, pynė vainikus, taip pat malūno edukacinėje programoje- floristinio vainiko pynime.
Zarasų žemės ūkio mokyklai antrus metus dalyvaujant kulinarinio paveldo šventėse (pernai Kupiškyje ir Vilniuje, šiemet – Kaune), Šlyninkos vandens malūnas virėjo specialybės mokinius priima, kad šie galėtų išsikepti duonos pagal senovinį receptą, kuris būna reprezentuojamas šventėje, o iškepta duona ragaujama.
Rengiant naujas profesinio mokymo programas sudarytos penkios naujos bendradarbiavimo sutartys su darbdaviais. Tikimės, kad dar ne viena maža įmonė darbuotojų skaičiumi, bet didelė savo nuoširdžiu ir itin glaudžiu bendradarbiavimu padės įgyvendinti naujas profesinio mokymo programas bei džiugins mūsų mokyklos mokinius ir visą bendruomenę ne vienerius metus. Taigi glaudus bendradarbiavimas tarp Zarasų žemės ūkio mokyklos ir Šlyninkos vandens malūno – tai ir bendri renginiai, ir edukacinės programos, specialistų poreikio analizė, tai pagalba mokyklai organizuojant šventes, mokinių priėmimas į praktiką ir įdarbinimas, o svarbiausia – šilti žmogiški santykiai.
Kontaktai:
Šlyninkos vandens malūnas
Šlyninkos k. Zarasų r. LT-32105
+370 686 23348, vandensmalunas@gmail.com
Zarasų žemės ūkio mokykla
Šaltinių 46, Dimitriškių k., Zarasų r.
+370 385 30502, zarasu.zum@gmail.com